Som en docka

Jag minns såväl
Dina gyllene lockar
Rosiga kinder
Vita sockar

Du var så söt
Liten och harmlös
Som en docka
Bräcklig och livlös

Jag minns såväl
Hur jag älskade dig
Lite visste du
Att du ej skulle litat på mig

Du var för vacker
För att finnas
Du var för rar
För att minnas

Jag minns såväl
Dina lekar brända
Du skrattade och var glad
Likt ängeln som blända

Du såg på mig
Ej kunde du mig överge
Ovetande på vad som kom
Till att ske

Jag minns såväl
Dina ögon klara
Ren och sorgfri
Så fick det ej vara

Änglar finns i himlen
Dockor har glada ansikten
Dockan föll till marken
Ängeln flög från sikten

Barn av porslin
Ditt leende jag tog
Du såg på mig som en docka
Dina ögon dog

Jag minns såväl
Dina skitiga lockar
Blodiga kinder
röda sockar

© 2012 Varja Linnea Askeland all rights reserved

2 thoughts on “Som en docka

    • Tack så mycket, det är en dikt jag skrev när jag var i Söderhamn 2005. Tyckte dock att den versionen inte höll samma standard som resten av mina dikter. Denna versionen är den färdiga som blev mycket bättre !!!

Leave a Reply

